وبلاگ

راهنمای خرید مواد نسوز

راهنمای خرید مواد نسوز

مواد نسوز کاربردهای فروانی  در صنایع متفاوت دارند اما بیشترین اهمیت و کاربرد آن ها در صنایع فولاد و سیمان است که خوشبختانه در سال های اخیر پیشرفت خوبی در تولید مواد نسوز از لحاظ کمی و کیفی انجام شده است. مواد نسوز به موادی گفته می شود که می توانند حرارات های زیادی را تحمل کنند همین ویژگی هم باعث استفاده از آن ها در لایه های متفاوت کوره شده است. ما در این صفحه از سایت کیان نسوز به بررسی تعریف مواد نسوز و همچنین انواع آن می پردازیم تا شما عزیزان بهتر بتوانید نوع مناسب حرفه ی خود را انتخاب کنید با ما همراه باشید.

مواد نسوز چیست؟

یکی دیگر از نام های مواد نسوز، دیرگذار است که اغلب افراد به همین نام این ماده را می شناسند. مواد نسوز تعریف کوتاهی دارد: مواد نسوز موادی سرامیکی غیر فلزی هستند که دارای تحمل حرارت و دمای بالایی هستند همچنین این مواد می توانند از هدررفت گرما جلوگیری کنند. این تعریف قدیمی مواد نسوز بود اما امروزه کارشناسان برای مواد نسوز تعریف دیگری را ارائه کرده اند که عبارت است  از: مواد نسوز مواد معدنی  غیر فلزی هستند که می توانند دماهای بسیار بالا را بدون این که به ساختار شمیایی و فیزیکی آن ها آسیبی وارد شود ، تحمل کنند.

ساختار فازی مواد دیرگذار

ساختار نسوزها از مواد ناهمگون، چند ترکیبی و متخلخل می باشد. همچنین در ساختار مواد نسوز سنگ دانه های پایدار و مقاوم در برابر حرارت و دماهای بالا، به واسطه ی فازهای چسبنده و افزودنی های متفاوت در کنار هم قرار گرفته اند. استحکام مواد نسوز در همه ی مکان های آن یکسان نیست این به دلیل تغییرات نقطه به نقطه ی ریزهای ساختارهای مواد تشکیل دهنده ی نسوز می باشد. به  دلایلی از جمله تردی، مواد نسوز سبب شده است که این مواد در برابر تنش های حرارتی و شوک ها مقاومت زیادی نشان ندهد و تحت تاثیر شوک ها بشکند.

پکینگ آب بندی گرافیت جز مواد نسوز است که نام دیگر آن نخ آب بندی تفلون می باشد که قادر به تحمل حرارت بالایی است و در محیط های بهداشتی هم قابل استفاده می باشد. برای آشنایی بیشتر با پکینگ آب بندی گرافیت پیشنهاد می کنیم مقاله مربوط به آن را در سایت کیان نسوز مطالعه کنید.

خرید مواد نسوز
راهنمای خرید مواد نسوز

مواد اولیه نسوز

مواد نسوز به طور معمول نقطه ذوب مشخصی ندارند و عموما تحمل حرارت آن ها در یک بازه تعریف می شود. از مهم ترین و اصلی ترین مواد اولیه نسوز 6 اکسید است که شامل کلسیم اکسید، منیزیم اکسید، سیلسیم اکسید، آلومینیوم اکسید و کروم اکسید و دیگر ترکیبات کربنی دیگر می باشد. پیوند بین این مواد با هم از نوع موکولی می باشد که سبب شده است مواد نسوز در دمای سیستم به خوبی در حفظ ساختارهای شیمیایی و فیزیکی خود موفق باشند.

کانی های نسوز

کانی های نسوز در بین دیگر کانی ها از جایگاه بهتری برخوردار هستند، همچنین بسیاری از افزودنی ها، چسب ها و دیگر مواد شیمیایی دیگر از مواد نسوز بهره می برند. لازم است بدانید که محصولات جدید ساخته شده نسوز ترکیبی از اصلی ترین مواد اولیه نسوز و کانی های نسوز است چرا که با این روش کیفیت مواد تولید شده بسیار زیاد است، از طرفی هم قیمت تمام شده برای محصولاتی از جمله آهن، فولاد و سیمان و… افزایش میابد.

با توجه به مسئله ی بهروری و کاهش قیمت تمام شده، شرکت های زیادی به کم کردن مقدار مواد نسوز در محصولات خود هستند به عنوان مثال شرکت فولاد مبارکه موفق شده است تا مقدار نسوز را در هر تن به کمتر از 10 کیلوگرم برای تولید هر تن فولاد برساند. این در حالی است که به طور معمول برای هر تن 11 الی 28 کیلوگرم نیاز استفاده می شود. همچنین ترکیب کانی ها با دیگر موادهای نسوز روشی به صرفه و همچنین با کیفیت است. از مهم ترین مثال ها برای این موضوع فایبرگلاس می باشد.

قالب سنبه از جمله ابزارآلاتی است که معمولا برای ساخت تجهیزات مختلف، خم کاری، برش و حالت دهی صفحه های فلزی از این محصول استفاده می کنند. با کمک این وسیله می توانید صفحات فلزی را بدون دردسر به اشکال مختلف تبدیل کنید. برای خرید و استعلام قیمت قالب سنبه ماتریس با مجموعه کیان نسوز تماس بگیرید.

طبقه بندی مواد نسوز

طبقه بندی مواد نسوز بر اساس خواص آن ها صورت می گیرد. اما اگر بخواهیم بر اساس مواد اولیه نسوز طبقه بندی را انجام دهیم به صورت زیر خواهد شد:

الف) اسیدی          ب) قلیائی

پ) ویژه            ت) عایق

  • مواد اولیه نسوز اسیدی: مواد اولیه سیلیسی، مواد اولیه آلومین پایین و آلومین بالا
  • مواد اولیه نسوز قلیائی: کرومیت، منیزیت، اولیوین و دولومیت
  • مواد اولیه نسوز ویژه: گرافیت، زیرکون، بادلیت و ورق سیلیکون و سیلیکون کاربید

طبقه بندی مواد نسوز بر اساس شکل فیزیکی آن ها

  • الف) نسوزهای شکل دار که شامل  آجرهای نسوز و بردهای نسوز می باشد.
  • ب) نسوزهای بی شکل که شامل سیمان و یا به طور کلی ریختنی های نسوز است.
  • ج) مواد عایق و الیافی شامل انواع نمدهای حرارتی و منسوجات نسوز می باشد.

ورق کلینگریت یکی از مهم ترین، پرکاربردترین و پرفروش ترین محصولات نسوز می باشد. ورق کلینگریت در همه جای صنعت کشور کاربرد دارد. استفاده از این محصول از خانه شروع می شود و به بزرگترین کارخانه ها و نیروگاه های صنعتی و یا حتی سکوهای غول پیکر نفتی ختم می شود. برای خرید و استعلام قیمت انواع ورق کلینگریت با مجموعه کیان نسوز در تماس باشید.

انتخاب مواد نسوز

پارامترهای مهمی که بر روی عملکرد نسوز تاثیر بسزایی دارند عبارتند از: دما، ترکیبات شیمیایی، ترکیب شیمیایی گاز یا سربازه، سرعت حرکت سرباره، تنش های ترمودینامیکی و… همچنین علاوه بر موادی که گفته شد انتخاب نسوز به نوع کوره، واحد حرارتی و شرایط قالب هم بستگی دارد. شرایط قالب حین کاربرد به معنای اتمسفر گازی، حضور سرباره، نوع فلز شارژ شده به کوره و … می باشد.

دمای کاربرد از مهم ترین مورد برای انتخاب نوع نسوز است اما تمام عامل مهم نیست. انتخاب نوع نسوز باید با توجه به کاربرد آن انجام شود تا بهترین تاثیر و عملکرد را داشته باشد. هر طراح کوره باید بداند که نسوزهای مورد استفاده در لایه های کوره تحت چه شرایطی هستند تا بهترین نوع نسوز را برای هر لایه انتخاب کنند موارد زیر پارامترهای مهمی در مورد انتخاب نسوز می باشند:

  • ناحیه مورد استفاده
  • دمای کارکرد
  • میزان سایندگی و ضربه های اعمالی
  • نیروهای ساختاری وارد بر کوره
  • تنش های اعمال شده از سوی گرادیان دما
  • نوسان گرمایی
  • سازگاری شیمیایی با فضای کوره و انجام نشدن واکنش
  • انتقال حرارت
  • صرفه جویی در مصرف انرژی
  • صرفه جویی در هزینه ها
پارامترهای بالا باید به خوبی مورد بررسی قرار بگیرند. به نکته های زیر هم توجه کنید تا بهتر بتوانید انتخاب کنید:
  • واکنش ها و سایش های با افزایش دما، بیشتر می شوند.
  • سیکل های گرمایی مشکلاتی از جمله ترک، کاهش استحکام و خرد شدن مواد را به وجود می آورد.
  • نسوز محکم همیشه هم بهترین انتخاب نیست.
  • طراحی ریزساختارها باید انجام شود. 

ورق ویکتوری دارای مقاومت حرارتی و فشاری پایین و مقاوم در برابر روغن و سوخت و قیمت پایین آن تنها در صنایع خودرو سازی و ماشین آلات کاربری داشته و در ضخامت های 0/25 الی 5  میلیمتر و بصورت رول قابل عرضه می باشد. ورق ویکتوری را با بالاترین کیفیت از مجموعه کیان نسوز تهیه کنید.

انتخاب مواد نسوز
خرید مواد نسوز

در این مقاله ازسایت کیان نسوز به بررسی مواد نسوز و انواع آن پرداختیم همچنین در آخر، مطالبی را در مورد انتخاب نسوز آورده شد تا با خواندن این مقاله بهتر بتوانید نوع نسوز مناسب خود را انتخاب کنید. برای اطلاع از کاربرد پتو نسوز و موارد استفاده از آن توصیه می کنیم مقاله مربوط به آن را در سایت کیان نسوز مطالعه کنید.

پارامترهای مهمی که بر روی عملکرد نسوز تاثیر بسزایی دارد چیست؟

دما، ترکیبات شیمیایی، ترکیب شیمیایی گاز یا سربازه، سرعت حرکت سرباره، تنش های ترمودینامیکی و… همچنین علاوه بر موادی که گفته شد انتخاب نسوز به نوع کوره، واحد حرارتی و شرایط قالب هم بستگی دارد.

طبقه بندی مواد نسوز بر چه اساسی می باشد؟

طبقه بندی مواد نسوز بر اساس خواص آن ها صورت می گیرد. اما اگر بخواهیم بر اساس مواد اولیه نسوز طبقه بندی را انجام دهیم شامل اسیدی، قلیائی، ویژه، عایق می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.