وبلاگ

استفاده از مواد نسوز در صنعت فولاد و سیمان

استفاده از مواد نسوز در صنعت فولاد و سیمان

مواد نسوز در صنعت فولاد و سیمان

مواد نسوز در مکان هایی که حرارت در آن زیاد است از اهمیت بالایی برخوردار است مثلا در کوره ها، مواد نسوز در لایه های مختلف قرار می گیرد. همچنین از مواد نسوز در صنایع مختلف مانند صنایع غذایی، نفت و گاز، پتروشیمی و بسیار از صنایع دیگر کاربرد دارد. اما مهم ترین آن صنایع فولاد است به طوری که این صنعت حدود هفتاد درصد مصرف مواد نسوز را از آن خود کرده است. به بیانی دیگر نزدیک به ده الی بیست کیلوگرم مواد نسوز برای ساخت هر تن فولاد نیاز است. همین موضوع نشان دهنده ی اهمیت مواد نسوز در صنایع فولاد می باشد. ما در این مقاله از سایت کیان نسوز به بررسی اهمیت مواد نسوز در صنعت فولاد و سیمان می پردازیم با ما همراه باشید.

نقش مواد نسوز در صنایع فولاد

نسوز در این صنعت از اهمیت فراوانی برخوردار است. به طور کلی مواد نسوز در صنایع غذایی، گاز، سیمان، پتروشیمی، نفت، صنایع غذایی و هر صنعت که با حرارت های بالا سروکار دارند کاربرد دارد. اما در ایران بیشترین استفاده از مواد نسوز در صنایع فولاد می باشد.

قالب سنبه ماتریس در انواع متنوعی ساخته می شود که هر کدام از آن دارای مزیت و معایبی هستند. بیش ترین کاربرد سنبه ماتریس در صنعت بوده و این قالب به عنوان یک ابزار مهم در ساخت قطعات استفاده می شود. جهت خرید و استعلام قیمت با ما در تماس باشید. سنبه ماتریس در انواع متنوع تولید و در فروشگاه کیان نسوز به فروش می رسد.

مقادیر استفاده شده نسوز در صنایع فولاد

برای هر تن فولاد نزدیک به ده الی بیست و دو کیلوگرم نسوز لازم است. یا به عبارتی برای تولید 28 میلیون تن فولاد در صنایع، به بیشتر از 450 هزار تن نسوز استفاده می شود این ارقام نشان دهنده ی اهمیت مواد نسوز در صنایع فولاد است. لازم به ذکر است که برخی از صنایع فولاد در سال های اخیر به کاهش مقدار نسوز در تولید فولاد روی آورده اند به عنوان مثال شرکت فولاد مبارکه توانسته است که مقدار نسوز را در هر تن به کمتر از ده کیلوگرم برساند.

تاثیر نسوز در هزینه ی فولاد

با توجه به این که نسوز در صنایع فولاد مصرف زیادی دارد، به همین خاطر بخش زیادی از قیمت تمام شده فولاد به مواد نسوز مربوط می شود. لازم به ذکر است که هزینه ی نسوز فقط بخاطر خرید آن نیست چرا که همه ی هزینه های صرف شده به علت لجستیک، نصب و تعمیرات، انرژی و… بر روی قیمت تمام شده ی فولاد تاثیر به سزایی دارند.

پارچه نسوز یک نوع پارچه‌ای است که در برابر حرارت و آتش مقاومت دارد. این پارچه‌ها از الیاف مقاوم در برابر حرارت و آتش ساخته شده‌اند و معمولاً از پلی‌آمید، پلی‌استر، پلی‌پروپیلن و یا الیاف شیشه‌ای تشکیل شده‌اند. در صورت نیاز به خرید و استعلام قیمت از منوی سایت به دسته بندی پارچه و نوار نسوز مراجعه نمایید.

کاربرد مواد نسوز در صنعت فولاد و سیمان
استفاده از مواد نسوز در صنعت فولاد و سیمان

کاربرد مواد نسوز در صنعت فولاد

همانطور که گفته شد مواد نسوز اهمیت بالایی در صنایع فولاد و آهن دارد به طوری که نزدیک به 75 درصد مواد نسوز در تولیدات صنایع فولاد و آهن مورد استفاده قرار می گیرد. همین موضوع سبب شده است که در صنعت های فولاد بخشی برای تولید مواد نسوز وجود داشته باشد این مکان می تواند آزمایشگاه های تحقیقاتی باشد. البته مواد نسوز شرکت های مخصوص به خود را دارند که به عنوان تامین کننده ی اصلی مواد نسوز با قابلیت مقاومت در برابر حرارت های بالا و واکنش ندادن با فلزات ذوب شده بشمار می روند. لازم به ذکر است که مواد نسوز در کوره ها از اهمیت بالایی برخوردارند به طوری که در ساختار لایه های متفاوت کوره از مواد نسوز بهره می برند.

کوره های موجود در صنعت فولاد به صورت مداوم با مدت های طولانی در معرض حرارت و دماهای بسیار بالای مواد مذاب قرار دارند. این مواد و دمای بسیار بالای آن سبب پوسیدگی، ساییدگی و دیگر آسیب های دیگر به به لایه های کوره می شود که همین امر سبب آلوده شدن کوره، واکنش های شیمایی، کاهش راندمان و کیفیت محصولات می شود. به همین دلیل شرکت های تولید کننده ی مواد نسوز تمام تلاش خود را بکار می گیرند تا تولیدات مقاوم در برابر تغیرات دمای بالا، نفوذ ناپذیر، غیر قابل واکنش با فلزات ذوب شده بسازند تا کوره ها آسیب نبینند. واشر فلنج یک نوع واشر است که برای استفاده در اتصالات فلنج استفاده می‌شود. فلنج‌ها به عنوان اتصالاتی برای اتصال لوله‌ها و سایر قطعات در صنایع مختلف استفاده می‌شوند. برای خرید و استعلام قمیت انواع واشر فلنج با شرکت کیان نسوز در تماس باشید.

نسوزهای خاص برای کوره های پاتیل

بکار بردن آجرهای نسوز در جداره کوره های پاتیل فولاد سازی روشی است که از قدیم متداول بوده است اما امروزه از جرم های آلومینا اسپینلی استفاده می شود. لازم به ذکر است که معمولا قیمت هر کیلوگرم جرم آلومینا اسپینل از هر کیلوگرم آجر نسوز بیشتر است ولی مجموعا هزینه TCO جرم آلومینا اسپنیل کمتر خواهاد شد. به بیان دیگر کارخانه این که روی پلتفرمی، به صورت سنتی از جرم آلومینای 70 درصد استفاده می کرده است و بر روی دستورالعمل های شرکت خارجی سازنده هم 70 درصد ذکر شده است.

اما می توان از جرم آلومینای 50 درصد هم استفاده کرد که هیچ خطری ندارد ولی در عوض هزینه ی تمام شده ی فولاد کاهش میابد. یا ممکن است کارخانه ای برای تعیر ول بلوک کف پاتیل از جرم آلومینای 70 درصد استفاده کند و حتی در دستورالعمل های کشور سازنده همین 70 درصد ذکر شده باشد اما با آموزش و تحلیل جرم به این نتیجه برسند که این میزان جرم کافی نمی باشد و باید از آلومینای 80 درصد و یا بالاتر استفاده کرد در نتیجه قیمت آن هم افزایش میابد.

کاربرد مواد نسوز در صنعت سیمان

صنایع نساجی صنعت سیمان به طور کلی نسوزهای قلیایی، آجر آلومینای بالا و آجر مقاوم در برابر قلیایی و ریخته گری نسوزی طبقه بندی می شود:

کاربرد مواد نسوز در صنعت فولاد
کاربرد مواد نسوز در صنعت فولاد

نسوز قلیایی

این نوع نسوزها از مقاومت شیمیایی قوی و تحمل حرارت بالایی برخوردارند. از این ماده برای کوره ی سیمان استفاده می کنند چرا که باعث کیفیت بالا، بازدهی بیشتر، مصرف کم، هدررفت پایین گرما و انرژی، بهره وری بالا و ایمنی می شود. به طور کلی از مواد نسوز قلیایی وارداتی یا خانگی برای کوره های سیمان شامل آجر منیزیم با کروم باند مستقیم، آجرمنیزیم با کروم معمولی، آجر دولومیت و… می باشد.

شیلنگ سیلیکون شیلنگ هایی هستند که  قادر به تحمل دماهای بالا در بازه 100- تا 250+ درجه سانتیگراد هستند.این شیلنگ ها استحکام کششی خوبی دارند و مقاومتش در برابر پارگی در طول های مختلف زیاد بوده که این ویژگی آن را از شیلنگ های لاستیکی معمولی متمایز میسازد. در صورت نیاز به خرید و استعلام قیمت با شرکت کیان نسوز تماس بگیرید.

آجر آلومینای بالا

آجر آلومینای بالا از مقاومت فشاری بیشتری برخوردار هستند. همچنین نسبت به شوک حرارتی بهتر عمل می کنند. این مدل به علت قیمت پایین و عملکرد بالا در کوره های سیمانی مختلف کاربرد بالایی دارد. از دیگر ویژگی های این نوع آجر استحکام بالای آن است که سبب کاهش هدایت حرارتی و انبساط حرارتی آن می شود.

آجر مقاوم در برابر قلیایی

این نوع آجرها مقاومت خوبی در برابر فرسایش قلیایی دارد . آجرهای معمولی مقاوم در برابر قلیایی، آجرهای عایق حرارتی مقاوم در برابر قلیایی و آجرهای با مقاومت بالا جز مجموعه آجرهای مقاوم در برابر قلیایی هستند .

آیا مواد نسوز در صنایع فولاد نقشی دارد؟

مواد نسوز در این صنعت از اهمیت فراوانی برخوردار است. مواد نسوز در صنایع غذایی، گاز، سیمان، پتروشیمی، نفت، صنایع غذایی و هر صنعت که با حرارت های بالا سروکار دارند کاربرد دارد. اما در ایران بیشترین استفاده از مواد نسوز در صنایع فولاد می باشد.

صنایع نساجی صنعت سیمان به طور کلی به چند دسته تقسیم می شود؟

نسوزهای قلیایی، آجر آلومینای بالا و آجر مقاوم در برابر قلیایی و ریخته گری نسوزی جز دسته بندی های صنایع نساجی صنعت سیمان می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.