وبلاگ

مواد نسوز چیست و چه کاربردی دارد؟

مواد نسوز چیست و چه کاربردی دارد؟

مواد نسوز

یکی از مراحل اولیه تولید فولاد در صنعت ها، ذوب آهن است همچنین در فرآیند نورد گرم باید شمش های فولادی با دماهای بسیار زیاد حرارت داده شوند. در تمام این موارد کوره هایی با بدنه های نسوز ساخته می شوند. امروزه وسایل نسوز کاربرد فراوانی در صنایع فولاد و سایر صنایع دیگر دارد. از مهم ترین کاربرد های مواد نسوز، ساخت کوره است. کوره های که بتوانند حرارت های بالا را تحمل کنند و ساختار خود را خراب نکنند. ما در این مقاله از سایت کیان نسوز به بررسی مواد نسوز و کاربرد آن می پردازیم با ما همراه باشید.

مواد نسوز چیست

دسته ای دیگر از مواد نسوز از ترکیب های غیراکسیدی تشکیل شده اند که شامل موادی مانند کاربیدها، نیترید، بوریدها و گرافیت هستند. ساختار یک نسوز به عواملی همچون دما، اتمسفر و موادی که با آن در تماس است بستگی دارد.

ماده نسوز

مقدار نسوز بودن یک ماده معیاری است که توانایی نسوز در برابر حرارت بدون آنکه تغیری در شکل و ساختار آن به وجود بیاید را نشان می دهد. از شاخس اغلب به کمک مخروط های زیگر که خود مواد سرامیکی با اشکال مخروطی هستند، اندازه گیری می شود. در زمانی که ماده ی نسوز تحت دماهای گوناگون قرار می گیرد این مخروط ها به علت دما نشست می کنند که مقدار این نشست به ترکیبات مخروط بستگی دارد. پس از اتمام دوره ی حرارت دهی، ماده با مخروط زیگر مقایسه می شود و مقدار نسوز بودن آن اندازه گیری می شود.

واشرهای گسکت اسپیرال از یک نوار فلزی V شکل به صورت مارپیچی در ترکیب با یک ماده پرکننده نرم تشکیل شده است. این نوع واشر برای آب بندی بسیار عالی میباشد. این واشر ها را با ترکیب فلزات مختلف، واشرها را می توان متناسب با طیف گسترده ای از شرایط عملیاتی طراحی کرد، اما معمولاً از این واشر برای فرآیندهای شامل بخار، مواد شیمیایی، روغن ها و هیدروکربن ها استفاده می شود. در صورت نیاز به خرید انواع واشر اسپیرال با شرکت کیان نسوز در تماس باشید.

مواد نسوز چیست
مواد نسوز چیست

شرایط عملکرد مواد نسوز

اتمسفر ماده ی نسوز مشخص می کند که چه موادی در آن بکار رفته است. نسوزهای گرافیکی می توانند در شرایطی که اکسیژن وجود ندارد با چند هزار درجه گرما را تحمل کنند. هنگامی که اکسیژن وجود داشته باشد در دماهای کمتر از 1000 درجه سانتیگراد، نسوز تصعید می شود. نوع موادی که با نسوز در تماس هستند می توانند ماده ی مناسب را مشخص کنند. به عنوان مثال در ساخت فولاد، مواد نسوز پایه مورد اعتماد قرار می گیرند زیرا که ماده های نسوز با سرباره ها در تماس هستند که حاوی اکسید های کلسیم و منیزیم هستند در صورتی که پوشش نسوز از نسوزهای اسیدی باشد احتمال فرسودگی بسیار زیاد است.

نفش تخلخل در مواد نسوز

انواع نسوزها در چگالی و ویژگی های متفاوتی ساخته می شوند. به طور کلی نسوزهای تخلخل پایین در مقایسه با نسوزهای نخلخل بالا هدایت گرمایی بیشتری را دارا هستند. آجر معمولا یک عایق قوی محسوب می شود چرا که دارای مقادیر بالایی هوا می باشد که هوا خود هادی ضعیفی برای گرما بشمار می رود. لازم به ذکر است که مواد با تخلخل بالا در دماهای بالا و تماس مستقیم با حرارت تمایل زیادی به انقباض یا چروک شدن دارند و در نتیجه عملکرد خوبی ندارند. به همین خاطر مواد با تخلخل کم در مناطق گرم و مواد با تخلخل بالا به عنوان پشتیبان حرارتی بکار برده می شوند.

واشر فلنج یک نوع واشر است که برای استفاده در اتصالات فلنج استفاده می‌شود. فلنج‌ها به عنوان اتصالاتی برای اتصال لوله‌ها و سایر قطعات در صنایع مختلف استفاده می‌شوند. واشر فلنج به عنوان یک عنصر مهم در این اتصالات، برای تقویت و پایداری اتصالات استفاده می‌شود. جهت خرید انواع واشر فلنج و استعلام قیمت با شرکت کیان نسوز در تماس باشید.

انواع مواد نسوز

نسوزها در انواع متفاوتی ساخته می شوند که از مهم ترین آن عبارتند از:

اشکال نسوز

این نوع شامل شکل های نسوز فرم داده شده است. آجرها مثال هایی از این دست هستند که به صورت آماده در محل مناسب نصب می شود.

مونولیت ها

این دسته از نسوزها به عنوان نسوزهای بی فرم شناخته می شوند. سیمان مثالی از این نوع نسوز است که از خرده های نسوز، خاک نسوز و سیمان نسوز که آلومینات کلسیم هم نامیده می شود، ساخته شده است. لازم است بدانید که مونولیت ها خشک هستند و برای استفاده باید با آب ترکیب شوند.

فیبرهای سرامیک

اغلب این نوع نسوزها از مواد سبک تشکیل می شوند که در شکل و کاربرد های متفاوت ساخته و در بازار عرضه می شوند. فیبرهای سرامیک اغلب از فیبرهای آموینا- سیلیکات، آلومینا و زیرکونیا استفاده می شود.

ویژگی های مهم مواد نسوز

  • تحمل گرمایی مواد نسوز بسیار خوب است.
  • در دماهای بالا پایدار هستند.
  • قبل و بعد از دوره های دمایی، تکرارشونده دارند.
  • ویژگی های مکانیکی خود را حتی در دماهای بسیار بالا هم حفظ می کنند.

شیلنگ سیلیکونی از مواد سیلیکونی ساخت آلمان، کره جنوبی و چینی می باشد و در انواع سایز های متفاوت و با سختی مناسب جهت عبور هوای داغ ،مواد شیمیایی و آب داغ و … استفاده می شود. جهت خرید و استعلام قیمت انواع شیلنگ سیلیکون با شرکت کیان نسوز تماس بگیرید.

کاربرد مواد نسوز
کاربرد مواد نسوز

کاربرد مواد نسوز

این مواد به عنوان پوشش کوره ها و نگه داری حرارت درونی کوره به کار برده می شوند. همچنین با استفاده از مواد نسوز به عنوان عایق، بهره وری کوره افزایش پیدا می کند. لازم به ذکر است که فریم کوره محافظت می شود و کارگران نزدیک به کوره از ایمنی بالایی برخوردارند. در ساختمان کوره ممکن است که مواد نسوز در لایه های گوناگونی بکاربرده شوند.. به عنوان مثال ماده ی چگال می تواند در سطح داخل کوره که با دماهای بالایی مواجه است، استفاده شود. همچنین برای اطراف یا خارج کوره از یک ماده ی کم چگال بهره می برند تا بتواند تا حدودی حرارت داخل کوره را حفظ کند. بین لایه ی بیرونی و خارجی هم می توان ماده های متفاوتی را استفاده کرد ولی هر چه از سمت داخل به بیرون کوره نزدیک می شویم از چگالی مواد و خاصیت نسوزی آن کاسته می شود. از کوره ها در کاربردهای گوناگونی مانند ذوب فلزات، عملیات حرارتی، فرآیند شیشه سازی، تولید سرامیک و بسیاری از موارد دیگر استفاده می شود.

به طور کلی مواد نسوز در صنایعی که با با دماهای بسیار بالا سروکار دارند از اهمیت بالایی برخوردارند. مواد نسوز در صنایع فولاد، صنایع غذایی، نفت و گاز و پتروشیمی و بسیاری از صنایع دیگر کاربرد فراوانی دارد. اما بیشترین اهمیت و کاربرد مواد نسوز مربوط به صنایع فولاد است به طوری که برای تولید هر یک تن فولاد حدود ده الی بیست کیلوگرم مواد نسوز بکار برده می شود. این به معنای این است که برای تولید 28 میلیون تن فولاد به بیش از چهارصد هزار تن مواد نسوز نیاز است که این نشان دهنده ی اهمیت زیاد مواد نسوز در صنایع فولاد است. در این مقاله از سایت کیان فولاد به تعریف و همچنین انواع و کاربرد مواد نسوز پرداختیم امیدواریم مورد استفاده ی شما قرار گرفته باشد.

قالب سنبه ماتریس در روش های گوناگون ساخته می شود که با توجه به سرعت عمل، نوع قطعه، میزان حجم تولید با همدیگر متفاوت هستند. قالب سنبه از جمله ابزارآلاتی است که معمولا برای ساخت تجهیزات مختلف، خم کاری، برش و حالت دهی صفحه های فلزی از این محصول استفاده می کنند. در صورت نیاز به خرید و استعلام قیمت انواع قالب سنبه ماتریس با شرکت کیان نسوز در تماس باشید.

مواد نسوز چیست و چه کاربردی دارد؟

مواد نسوز از ترکیب های غیراکسیدی تشکیل شده اند که شامل موادی مانند کاربیدها، نیترید، بوریدها و گرافیت هستند. ساختار یک نسوز به عواملی همچون دما، اتمسفر و موادی که با آن در تماس است بستگی دارد.مواد نسوز در صنایعی که با با دماهای بسیار بالا سروکار دارند از اهمیت بالایی برخوردارند. مواد نسوز در صنایع فولاد، صنایع غذایی، نفت و گاز و پتروشیمی و بسیاری از صنایع دیگر کاربرد فراوانی دارد.

ویژگی های مهم مواد نسوز چیست؟

تحمل گرمایی مواد نسوز بسیار خوب است و در دماهای بالا پایدار هستند و قبل و بعد از دوره های دمایی، تکرارشونده دارند و ویژگی های مکانیکی خود را حتی در دماهای بسیار بالا هم حفظ می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.